Day zero project

Da har jeg funnet tilbake til bloggen min, og gir det et nytt forsøk på å blogge! Jeg har funnet ut at jeg ikke kun vil skrive om litteratur, men også om andre ting som faller meg inn. Et godt steg på veien er å begynne med Day zero project som jeg ser noen andre bloggere holder på med! Jeg ble så inspirert, at jeg straks begynte å lage min egen liste.

Poenget er at man i løpet av 1001 dager skal utføre 101 ting man ønsker å få gjort. Det kan være alt fra bøker man vil lese, steder man vil oppleve, selvrealisering, lære nytt språk og mye mer! Jeg trodde det skulle bli vanskelig å komme opp med 101 ting jeg vil gjøre, men det gikk overraskende lett. Det er mange ting jeg har tenkt lenge på å få gjort, men så faller det så lett i glemmeboken. Men med dette prosjektet blir det kanskje mer motiverende å gjennomføre det jeg vil, det er en realistisk tidsplan, og så er det jo så gøy å krysse av på listen etter hvert! Jeg tenker å oppsummere hvordan det går en gang i måneden, litt for min egen del, slik at jeg faktisk husker på denne listen min.

Gjelder fra 01.november 2016 – 30.juli 2019.

 

Om bloggen/denne listen/sosiale media:

1 Begynne å blogge regelmessig

2. Prøve å faktisk få noen lesere

3. Spare 100 kr for hvert mål jeg gjennomfører

4. Donere 50 kr til et veldedig formål for hvert mål jeg ikke oppnår (vet ikke hvilket formål enda)

5. Slutte å lese og følge intetsigende rosabloggere med negativ påvirkning på sosiale media (både blogg, instagram og snapchat).

6. Finne nye oppegående blogger å lese

7. Logge av internett kl 22 på hverdager

Kreativt:

8. Delta i en skrivekonkurranse

9. Skrive en novelle

10. Begynne å skrive på en bok jeg har planlagt i flere år

11. Lære å hekle

12. Strikke noe mer avansert enn tøfler/sokker

13. Delta på et skrivekurs

Kunnskap/utvikling:

14. Lære tysk

15. Lese en tysk bok

16. Studere noe/begynne på master

17. Søke og lese 10 artikler relevant til jobben min

18. Ha internundervisning på jobben

19. Lese fagstoff en gang i uken

20. Ta et kurs innen hva som helst (ikke jobbrelatert)

21. Se en dokumentar i uken

Litteratur og kultur:

22. Lese 15 bøker fra denne listen (2/15 bøker lest)

23. Gå på 3 musuem i Bergen

24. Gå på kino alene 5 ganger (2/5 ganger gjennomført)

25. Lese alle bøkene til Haruki Murakami

26. Lese 3 bøker fra Afrika

27. Se alle Star Wars-filmene på nytt

28. Gå på teater 5 ganger (3/5 gjennomført)

29. Se alle sesongene av The Big Bang Theory

30. Les en av Stephen Hawking sine bøker

31. Lese noe skrevet av Platon

32. Lese Knausgård sine Min kamp-bøker (5/6 bøker lest)

32. Lese 5 bøker utgitt før 1900

33. Lese 45 bøker i året

34. Dra på konsert i en annen by

35. Se 25 filmer fra denne listen  (2/25 gjennomført)

36. Gå på et arrangement på biblioteket/Litteraturhuset minst en gang i måneden

37. Starte opp/delta i en bokklubb i Bergen

38. Lese alle Game of Thrones-bøkene

Helse, trening og velvære:

39. Ha en alkoholfri måned

40. Trene x 4 i uken

41. Bli flinkere til å flette og ordne håret mitt i nye frisyrer

42. Bli flinkere til å sminke meg, og eksperimentere med sminke

43. Ta HPV-vaksinen

44. Drikke minst en flaske vann daglig

45. Ha en snopefri måned

46. Trene benkpress med 40 kg x 4.

47. Delta på Rosa sløyfe-løpet i Oslo

48. Løpe 5 km under 26 min

49. Løpe 10 km under 55 min.

Reiseliv og opplevelse

50. Reise til Berlin x 1 i året

51. Reise en litt lengre tur utenfor Europa

52. Besøke slekten min i utlandet minst en gang

53. Reise til en storby jeg ikke har vært i før

54. Gå på prekestolen

55. Gå på Trolltunga

56. Gå alle 7 fjell i Bergen

57. Besøke minst 3 steder i Norge jeg ikke har vært før (1/3 steder besøkt)

58. Gå vidden (Ulriken-Fløyen)

59. Gå fjelltur over flere dager der man overnatter i hytte

60. Overnatte i telt

61. Se en musikal i London

62. Dra til Auschwitz

63. Kjøp et verdenskart, og marker hvilke land jeg har besøkt

64. Drikke vin med kjæresten en sen kveld på Fløyen

65. Prøve 5 nye restauranter i Bergen (1/5 gjennomført)

66. Dra på festival over flere dager

67. Dra til Island

68. Ta tog gjennom Europa

69. Delta på Silent disco (på Vaskeriet)

70. Være turist i egen by

Selvrealisering:

71. Gå på kafe alene

72. Kjøpe leilighet eller hus

73. Spare til leilighet/hus ved å spare 2500 kr i måneden

74. Lese en selvhjelpsbok

75. Skrive liste over 10 ting jeg liker ved meg selv

76. Bli mer åpen mot vennene mine

77. Prøve 5 ting jeg ikke har gjort før (1/5 gjennomført)

Miljø og engasjement:

78. Arrangere en byttekveld med venninner (klær, sko, interiør ++)

79. Donere klær til noen som trenger det

80. Lese/se nyheter hver dag

81. Delta i en demonstrasjon

82. Donere blod

83. Jobbe som frivillig

84. Ha en shoppingfri måned x 3

85. Lese meg opp på dyretesting av sminke, og slutte å bruke eventuelle produkter som er testet på dyr

Familie/Venner/kjæreste:

86. Dra på jentetur med venninner (storby/hytte/syden)

87. Dra på tur med søsteren min

88. Ha minst 5 gamingkvelder med kjæresten min (4/5 gjennomført)

89.  Besøke min norske slekt iallefall x 1.

90. Invitere venninner på vinkveld/jentekveld x 1 i måneden

91. Lage julekalender til kjæresten

92. Ta opp og holde kontakt med gamle venner

93. Gå en fjelltur med både mamma og pappa

94. Få en ny venn

Diverse:

95. Gi et kompliment hver dag i en uke

96. Lære å bake (en kake)

97. Begynne å kjøre bil igjen (har lappen, kjører ikke)

98. Høre på podcast minst 30 min hver dag

99. Kikke i et teleskop

100. Sortere bilder og lage album fra tidligere reiser

101. Bestille og forstørre særlig fine bilder til å henge opp innrammet på veggen

Jeg gleder meg! Noen av punktene er lette å gjennomføre, og noen er jeg mer skeptisk til om jeg klarer. Har jo hatt lyst til å gjennomføre flere av disse punktene i lang tid, så håper dette vil være en motivasjon til å faktisk gjennomføre det jeg ønsker å få gjort! 🙂

One thought on “Day zero project

Legg igjen en kommentar

