Fahrenheit 451

Se for dere dette scenarioet: Du befinner deg i fremtiden, i et samfunn som forakter bøker. Forakten og frykten for dette fenomenet er så stor, at man faktisk brenner bøkene. Det finnes ikke lenger bøker (som er lovlige). Brannmenn, som tidligere jobbet med å slukke branner, jobber nå med å tenne på bøker… Tenk for et fryktelig samfunn! Alt som heter å tenke selv, eller intellektuelle aktiviteter blir sett ned på. Å lese bøker gjør en ikke lykkelig, man blir lykkelig av å se tanketomme reality-show på tv eller å kjøre fart. Det gjør en lykkelig. Iallefall hvis en skal tro samfunnet som eksisterer i Fahrenheit 451 av Ray Bradbury.

Jeg har lenge vært fascinert av dystopier, og har dermed hatt lyst til å lese denne boken. Den var på korte 171 sider, men den tok likevel en stund å lese. Jeg likte den veldig godt, men samtidig syns jeg den var litt…tung(?) å lese kanskje. Jeg slet meg nok gjennom de første sidene, og boken fremstod kun merkelig for meg. Men da jeg kom godt inn i historien, likte jeg den bedre. Da ble jeg både fascinert og provosert! Det finnes vel ikke noe mer provoserende enn tanken på brenning av bøker… Jeg anbefaler den videre, for den får en til å tenke og reflektere over hva som er viktig i livet. Jeg vil si at den fortsatt er aktuell den dag i dag!

fahrenheit

Legg igjen en kommentar

